Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
ABRAHÁM – PRIATEĽ BOHA I ĽUDÍ, NIELEN SCHOPNÝ NÁČELNÍK (zdroj: príhovor o. J. Majerníka, dielo J. O. Markuša, Komentár k Starému Zákonu – Genezis) Putovanie semitských kmeňov z Mezopotámie smerom na západ cez dnešné Turecko až do Egypta – Biblia potvrdzuje tento fakt na príklade putovania dvoch generácií rodiny Teracha a jeho syna Abraháma. Nepoznáme presný dôvod odchodu z rodnej krajiny, nikdy sa ale hromadne neodchádza, keď je v rodnej krajine dobre. (Zatiaľ nemáme hordy Švajčiarov, ktorí by šli na Slovensko. Je málo emigrácie z USA do Mexika, opačne ich je dosť.) Harran (Cháran). Patrí zemepisne Turecku, biblicky by mal byť zaradený do Sýrie – tu sa odohralo „Odíď do krajiny, ktorú ti ukážem a dám.“ Harran je teda polcesta na ceste do zasľúbenej krajiny. Abrahám bol nomád, pastier, beduín. Robil to, čo bolo prirodzené jeho naturelu. V protiklade s Lótom, ktorému bol bližší veľkomestský život. Abrahám dnes oslovuje Židov, kresťanov, moslimov, lebo:
Poslúchal Boha „Odíď“, opusti všetky istoty - nie je to ľahké. Odísť z chudobného Uru pre Teracha možno nebolo až také ťažké, ale z Harranu, kde sa im dobre darilo, to mohlo byť ťažšie. Roky nevidel naplnenie Božích prísľubov čo sa týka detí a čo sa týka prísľubu vlastníctva krajiny, na sklonku života nič nevlastnil, iba jaskyňu pre Sárinu hrobku, aj tú kúpil za veľké peniaze. Staviteľ mostov Mal záujem pokojne nažívať s pôvodným (kanaánskym) obyvateľstvom krajiny. Rokuje s kráľom. Tu vidno, že Abrahám bol pre kráľa Abimelecha partnerom. Nielen obyčajným pastierikom, ale partnerom, s ktorým mal záujem uzavrieť dohodu o neútočení. Dôvodom bolo to, že sa obával Abrahámovho Boha, keď videl, ako koná v jeho živote a životoch jeho ľudu.
Vedel sa poučiť zo svojich zlyhaní a. V Egypte vydáva Sáru za svoju sestru, lebo sa bojí o svoj život. Jej vyčíta – „pre teba, tvojou zásluhou je to tak“ – Sára mlčí, aj Boh mlčí – nakoniec všetko vyrieši Boh – raní faraónov dom pohlavnou chorobou a Sára je z háremu vyslobodená. Abrahám je tu typ človeka, ktorý sa snaží ľudským spôsobom prekľučkovať cez nepríjemnú situáciu. Aj by chcel ostať verný, ale tlak vonkajšieho sveta, strach o život je veľký, a preto koná čisto ľudsky. Abrahám na rozdiel od Noeho (pitie vína) sa po svojom zlyhaní po návrate z Egypta vrátil k pôvodnej duchovnej veľkosti. Vedel riskovať
Toto sú vlastnosti, ktoré inšpirujú stále. Majú univerzálnu podobu. Škoda, že niekedy Abraháma vnímame len ako nejakého obrovského náčelníka, nejakého veľmi schopného človeka, ktorý má veľký intelektuálny rozhľad. Ale on bol predovšetkým priateľom Boha a ľudí. Toto by sme si mali všimnúť. Pre Židov je dôležitá informácia o kúpe dedičného pohrebiska v Makpele. Židia veľmi nadávajú na Chetitov. Efrona, od ktorého Abrahám kúpil hrobku pre Sáru, považujú za neskutočného úžerníka. Že vtedy nemohla stáť 400 šeklov striebra jedna obyčajná jaskyňa. A tým argumentujú pred Arabmi, že keď Abrahám kúpil prvú nehnuteľnosť vo Svätej Zemi, tá krajina je ich a nemožno ich odtiaľ vyhodiť. Toto dnes používajú Židia ako politický argument. A keď tomu Arabi nerozumejú, je to ich problém. Moslimovia zasa argumentujú tým, že Abrahám bol moslim. A že Boh to dokázal tým, že nedovolil zahubiť Izmaela na púšti. Že Boh videl, že islam je dôležitejší ako židovstvo, preto nedovolil, aby Izmael na púšti zahynul.
|
|